In opdracht van Woonstad Rotterdam vervangt Elektro Groeneweg de intercominstallaties bij meerdere appartementencomplexen in de stad. Eén van die locaties is de Brabantsestraat, waar in totaal 59 woningen worden voorzien van een nieuw systeem. Een project dat niet alleen draait om techniek, maar vooral ook om bewonerscommunicatie.
De vernieuwde intercomsystemen beschikken over een speaker en microfoon. Zo kunnen bewoners eenvoudig met bezoekers praten en op afstand de deur openen. Dat vergroot niet alleen de veiligheid in het gebouw, maar zorgt ook voor extra comfort, vooral voor bewoners op de hogere etages. ‘Een goed werkend intercomsysteem is essentieel voor het woonplezier’, weet Stephane Bos, projectleider bij Woonstad Rotterdam.
Klantgerichte aanpak
‘Dankzij de deskundigheid en klantgerichte aanpak van Elektro Groeneweg zorgen wij samen voor een veilige en prettige woonomgeving. Al jaren bouwen we gezamenlijk aan een fijn leven in Rotterdam’, vervolgt hij. ‘Elektro Groeneweg is niet alleen technisch sterk, maar denkt ook altijd mee over wat het beste is voor onze bewoners. Vanaf de eerste opname tot en met de uitvoering staan heldere communicatie en duidelijke afspraken centraal. Zo weten bewoners altijd waar ze aan toe zijn.’
Goede communicatie
‘De intercom is echt handig’, vertelt bewoonster Dyaline. ‘Ik ben er blij mee. De monteur gaf goede uitleg en was snel klaar. Ik was bang dat ik te laat op mijn werk zou komen, maar dat bleek nergens voor nodig.’
Eén van de monteurs die dagelijks bij bewoners over de vloer komt, is Mesut Ekici. Hij werkt al sinds 2009 bij Elektro Groeneweg en weet als geen ander hoe essentieel goede communicatie met bewoners is.‘ Bewoners meenemen in wat we doen is een belangrijk onderdeel van mijn werk’, legt Mesut uit. Als voorbeeld noemt hij het van tevoren ophangen van brieven in de portieken. ‘Zo weet iedereen wanneer we komen en wat ze kunnen verwachten.’ Op locaties waar veel mensen op leeftijd wonen, komt vaak wat meer persoonlijke aandacht kijken. Mesut weet precies hoe hij daarmee om moet gaan. ‘Een praatje kan echt verschil maken.’
Vlotte uitvoering
Voor een soepele en efficiënte uitvoering van zijn werk is de medewerking van bewoners onmisbaar. ‘Aan bewoners wordt gevraagd om op de aangekondigde dag vanaf 8.00 uur thuis te zijn. Lukt dat niet? Dan is het belangrijk dat iemand anders, bijvoorbeeld een familielid of buur, toegang kan geven. Als er geen toegang mogelijk is, kunnen de werkzaamheden niet worden afgerond en blijft de intercom (deels) buiten werking. Aanwezigheid op het juiste moment voorkomt vertraging.’
Vakmanschap
Voor een ervaren monteur als Mesut is het installeren van een intercom inmiddels routine, maar het blijft een nauwkeurig werkje. ‘Je moet scherp blijven. Schroef je net te diep in het hout, dan heb je zo een kabelbreuk te pakken.’ Wat zijn werk vooral leuk maakt? De afwisseling, zegt hij. ‘De ene dag ben je met een intercom bezig, de volgende keer weer met een supertechnische klus. Dat houdt het interessant.’