De zero-emissiezones in Rotterdam gaan per 1 januari 2025 van start. Ondernemers schaffen in rap tempo elektrische bestelbussen aan. Dit leidt tot logistieke vraagstukken, met name over opladen thuis en laden op projectlocaties. Elektro Groeneweg was in mei 2024 gastheer voor Rotterdamse bedrijven, de gemeente Rotterdam en Zuid-Holland Bereikbaar bij de thematafel ‘Laadinfrastructuur’.
Henk Kolenbrander van Zuid-Holland Bereikbaar licht toe: ‘Het is ten eerste goed om te weten hoe de gefaseerde ingang van de zero-emissiezones eruit ziet. Dan kun je daar de elektrificatie van het wagenpark op afstemmen.’
2025: alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens zonder uitstoot
2028: alle bestelbussen zonder uitstoot
2030: alle logistieke voertuigen zonder uitstoot
’s Nachts opladen
Bart Bouwmeester, aandeelhouder Elektro Groeneweg: ‘Wij willen zeker ons wagenpark elektrificeren om enige impact in CO2-vermindering te hebben. Dat gaat om zo’n vijftig bestelbussen. Die moeten echter ’s nachts opladen om rond de klok van zeven weer op weg te zijn. Als medewerkers geen eigen oprit hebben, is dat een probleem. Ook moeten de bussen dichtbij huis staan, vanwege het waardevolle gereedschap dat erin ligt. Verder is in de binnenstad van Rotterdam geen mogelijkheid om tussendoor de wagens op te laden. Ik denk dat meer ondernemers daar mee kampen, vandaar dat deze thematafel ‘laadinfrastructuur’ informatie kan geven voor ondernemend Rotterdam.’