Zero-emissiezones, hoe en wat?

Zero-emissiezones, hoe en wat?

De zero-emissiezones in Rotterdam gaan per 1 januari 2025 van start. Ondernemers schaffen in rap tempo elektrische bestelbussen aan. Dit leidt tot logistieke vraagstukken, met name over opladen thuis en laden op projectlocaties. Elektro Groeneweg was in mei 2024 gastheer voor Rotterdamse bedrijven, de gemeente Rotterdam en Zuid-Holland Bereikbaar bij de thematafel ‘Laadinfrastructuur’.

Henk Kolenbrander van Zuid-Holland Bereikbaar licht toe: ‘Het is ten eerste goed om te weten hoe de gefaseerde ingang van de zero-emissiezones eruit ziet. Dan kun je daar de elektrificatie van het wagenpark op afstemmen.’

2025: alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens zonder uitstoot

2028: alle bestelbussen zonder uitstoot

2030: alle logistieke voertuigen zonder uitstoot

’s Nachts opladen

Bart Bouwmeester, aandeelhouder Elektro Groeneweg: ‘Wij willen zeker ons wagenpark elektrificeren om enige impact in CO2-vermindering te hebben. Dat gaat om zo’n vijftig bestelbussen. Die moeten echter ’s nachts opladen om rond de klok van zeven weer op weg te zijn. Als medewerkers geen eigen oprit hebben, is dat een probleem. Ook moeten de bussen dichtbij huis staan, vanwege het waardevolle gereedschap dat erin ligt. Verder is in de binnenstad van Rotterdam geen mogelijkheid om tussendoor de wagens op te laden. Ik denk dat meer ondernemers daar mee kampen, vandaar dat deze thematafel ‘laadinfrastructuur’ informatie kan geven voor ondernemend Rotterdam.’

 

Automatenrijbewijs

Jacco van der Bilt van Verkeersschool Koos van der Bilt legt ook uitdagingen neer: ‘Onze elektrische leswagens rijden zo’n tien uur per dag. Dan is het altijd: haalt ie het of haalt ie het niet? Ook bij onze medewerkers is laden thuis voor de deur nodig. Verder gaan de dieselvoertuigen eruit, maar de aanschaf van elektrische vrachtwagens is vele malen (lees zo’n 3 x) duurder. We zijn preferred supplier voor de gemeente Rotterdam als het gaat om rijopleidingen, maar kunnen niet in uurtarief omhoog. Tenslotte is het een probleem dat als je lest in een elektrische auto, je een automatenrijbewijs krijgt. Je mag dan niet in een schakelauto rijden.’

Leasebudgetten

André Ponsen van SVP Schoonmaak loopt tegen dezelfde problemen aan qua laden bij medewerkers thuis en op klussen in de binnenstad van Rotterdam. ‘Verder zijn elektrische personenwagens veel duurder, waardoor je met leasebudgetten in de problemen komt.’

Logistiek010.nl

Henk Kolenbrander geeft aan dat nog niet in zero-emissiezones voor personenwagens is voorzien, hoewel elektrificatie vanwege het milieu uiteraard aan te raden is. ‘Op logistiek010.nl kun je exact zien voor welke wagens het geldt. Of je de zero-emissiezone straks nog in mag, kun je hier checken aan de hand van je kenteken.’

 

Toelichting huidige laadinfrastructuur

Merijn Rijnsburger van de gemeente Rotterdam licht toe wat de huidige stand van zaken is als het gaat om de laadinfrastructuur in Rotterdam.

Laadinfrastructuur

‘Vanaf 2016 is er een enorme groei geweest in laadinfrastructuur. Inmiddels zijn er 6.200 openbare laadpunten in Rotterdam en worden er 120 tot 160 per maand bij geplaatst. Ook zijn er tien openbare snellaadlocaties. De komende jaren staan er twintig tot dertig extra op de planning. Uiteindelijk werken we toe naar een dekkend laadnetwerk van zestig snellaadlocaties.’

Plan je elektrische route

Rijnsburger: ‘Inmiddels zijn er allerlei handige apps en websites om publieke laadpalen te vinden: Chargemap, Oplaadpalen.nl en de app laadpasaanbieder. Ook het plannen van je route wordt steeds makkelijker. Zo biedt de ABRP-routeplanner (A Better Route Planner) gebruikers van elektrische auto’s een efficiënte en tijdbesparende manier om hun rit te plannen. Er is ook een speciale kaart voor grote voertuigen(N2 & N3)

Aanvragen laadpaal nuttig

Merijn Rijnsburger van de gemeente Rotterdam raadt aan bij de aanschaf van een elektrische auto ook direct een laadpaal aan te vragen.

Publieke laadpaal aanvragen

‘Inwoners en medewerkers van Rotterdam met een elektrische auto, maar nog geen publieke laadpaal in de directe omgeving, kunnen een laadpaal aanvragen en deze kosteloos laten plaatsen.

Aanvragen kan via laadpaalnodig.nl

Vraag tijdig aan

‘Op deze website zijn ook de voorwaarden te vinden, zoals meer dan 200 meter loopafstand tot een huidige openbare laadpaal of een ‘volle’ paal, en geen beschikking over een parkeergelegenheid op eigen terrein. Bedrijven of particulieren kunnen de aanvraag doen. En aanvragen is altijd slim, laat de beoordeling aan de gemeente over. De doorlooptijd voor een aanvraag is vier tot zes maanden, dus doe de aanvraag tijdig’, adviseert Rijnsburger.

Vraag een gratis mobiliteitsscan aan

Henk Kolenbrander van Zuid-Holland Bereikbaar adviseert om een mobiliteitsscan aan te vragen. Deze is kosteloos en biedt een analyse op maat.

Aanvragen kan via Zuid-Holland Bereikbaar.

‘Elk bedrijf heeft een ander dna, zoals we hier al horen aan deze thematafel. En dus andere vragen en wensen voor wat betreft elektrificering van het wagenpark. We zien dat de elektriciteitsvraag per jaar enorm toeneemt. Dit zal nog duren tot 2040, waarna het afvlakt. We hebben nu nog te maken met netcongestie, vanwege de grote vraag. De gemeente Rotterdam werkt samen met partners hard aan verzwaring van het net.’

‘Om samen vermindering van CO2-uitstoot te realiseren, zijn twee sporen mogelijk: minder verkeersbewegingen, door te werken met hubs bijvoorbeeld, en elektrificering van het wagenpark. Per bedrijf kunnen we samen bekijken waar de mogelijkheden liggen’, aldus Kolenbrander.

Zuid-Holland Bereikbaar is een samenwerkingsverband tussen verschillende overheden en infrabeheerders in Zuid-Holland. We slaan voor minimaal tien jaar de handen ineen om te zorgen dat Zuid-Holland goed bereikbaar is en blijft.

(010) 28 67 111
eg@elektrogroeneweg.nl